Dag 5 en 6 naar Nevers

29 april 2017 - Nevers, Frankrijk

Het leven van een pelgrim gaat snel, sinds het afscheid van Marret, Hanna en Nick bevind ik me alweer op mijn derde slaapplaats. De eerste was een shabby hotelletje in Prémery. Gisteren een echte pelgrims gite in Guérigny, mijn eerste tussen de gevorderden, een leuk huisje waarvan ik de sleutel op t Gemeentehuis moest halen, sliep daar met een gepensioneerd Frans echtpaar (62!) en een Franse jongen van 24 die zijn baan had opgezegd om te pelgrimeren. Leuke gesprekken in een mengelmoes van Frans, Spaans en Engels. Om half 10 gaf men aan dat het al erg laat was en zo zag ik mezelf om 10 uur min of meer noodgedwongen in bed liggen, dat was nog tot daar aantoe, monsieur Christian bleek ook nog wereldkampioen snurken te zijn, weinig slaap gehad dus. Ach, 't is ff wennen. Na een heerlijke wandeling van 14 km (droog en zon!) kwam Roel me een km of 5 vóór Nevers tegemoet lopen, vers uit Sicilië, leuk om hem daar op een landweggetje te ontmoeten, dit resulteerde in een heerlijk plaatselijk biertje op een terras natuurlijk. Daarna zochten we onze afzonderlijke slaapplaatsen op, ik in een klooster en hij boven een kroeg, karma of zo? Ik slaap bij Bernadette, dwz in het klooster waar deze heilige non ligt "opgebaard", door haar visioenen is Lourdes een bedevaartsoord geworden. Ze kwam als non hiernaartoe en stierf toen ze 34 was. Veertig jaar later werd ze opgegraven en toen bleek dat haar huid nog niet vergaan was, alleen hier en daar een schimmelplek, ze werd heilig verklaard, er werd was op de zichtbare lichaamsdelen gesmeerd en nu ligt ze dus in een glazen kistje op de etage onder me, vind r een beetje griebelig eruit zien. En zo zit ik dan nu aan mijn kloostertafeltje te bloggen. Ga nu mijn kloosterbedje in, morgen een rustdag.

Zal volgende keer meer vertellen over het lopen, heel lekker en speciaal, heb er nu 105 km opzitten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Riny:
    29 april 2017
    Wat heerlijk om jouw reis op deze manier te kunnen volgen. Prachtige foto's erbij die een mooi beeld geven. Dank voor je inspiratie, want ik ga er al meer zin in krijgen. X
  2. Anneke Admiraal:
    29 april 2017
    Weer een mooi verhaal en fijn dat Roel er is. Groetjes
  3. Pats:
    30 april 2017
    Klinkt goed allemaal Willy! En wat leuk dat Roel je tegemoet kwam lopen .... nu gaat het beginnen .... ;-) .... op voorhand al heel trots op jullie! .... wat een uitdaging gaan jullie tegemoet! ik loop met jullie mee .... in gedachten en hoop ergens bij jullie te kunnen aansluiten en een stukje mee te lopen .... in den lijve! heb het goed, vooral genieten van de reis .... dikke kus en knuffe ook voor Roel! <3
  4. Marie-José:
    30 april 2017
    Lekker dat je wandelmaatje er nu is. Weer een leuk verhaal zo lopen we ook een beetje mee vanaf de bank. Veel plezier samen
  5. TET PAARDEKOOPER:
    30 april 2017
    Oki...en morgen de GROTE start van het "samen"-avontuur...wie weet tot gauw??
    Knuf
  6. Nix:
    2 mei 2017
    Verrek, ik ben wel vijftig keer in Lourdes geweest, maar heb nooit geweten dat Bernadette daar ligt opgestald. Er wordt wat afgesleept met heilige lijken in Europa - Jakobus overblijfselen zijn tenslotte ook helemaal naar Spanje gevaren, dus het blijft in stijl. Ik weet trouwens waar die schimmelplekken zaten, dat hebben alle nonnen op die plaats.