Dag 47 naar Ostabat

15 juni 2017 - Ostabat-Asme, Frankrijk

Nat van zweet en wolken, niet van de hitte dit keer. Een kort dagje van 14 km tussendoor met een steile beklimming en dito afdaling. Eerst geklommen naar de "Stèle de Gibraltar", de plek waar 3 pelgrimswegen samenkomen, de weg van Tours (Engeland ed), die uit Le Puy (Italië, Zwitserland ed) en die van ons: de Voie de Vezelay, uit het Noorden. Het wordt hier dus veel drukker maar het heeft ook zeker wat, mensen die van over de hele wereld duizenden kilometers komen lopen om samen te komen, voor wat......? Heel verschillende redenen met zeker overeenkomsten. Het Nederlands Genootschap van Sint Jacob, waar je je pelgrimspaspoort moet aanvragen kent drie verschillende redenen: a. Religieus, b. Spiritueel, en c. Anders. Voor iedereen wat dus. Voor mij houdt het vakje "Anders" ook in: de natuur, de cultuur, het lopen, de ontmoetingen, afstand nemen, naar jezelf terug, in het NU zijn, acceptatie, verwondering, nog veel meer. Dit vakje is dus goed gevuld, maar als ik erover nadenk zijn deze dingen ook terug te vinden in de andere vakjes. Zelfs in religie (voor mij het minst geloofwaardig), heb me in de inmiddels honderden kerkjes vaak af zitten vragen wat mensen daarin zochten, hoewel ze heel verschillend zijn bieden die eeuwenoude plekjes vaak een oase van stilte en koelte (niet geheel onbelangrijk hier), dat de kans biedt om even stil te staan in het drukke leven en zich over te geven aan wat is. En steek ik zo af en toe een kaarsje aan voor iedereen waarvan ik hou, omdat ik besef dat liefde een belangrijke drijfveer is.

Nu op een prachtig plekje tussen stevige steenhoopjes, 23 km voor de poort naar de Pyreneeën, Saint-Jean-Pied-de-Port, waar we morgen naartoe lopen, vandaaruit de pas bedwingen en daarna pas in Roncesvalle (op z'n Frans) of Roncesvaux) aankomen.

1. Marrèt:
    15 juni 2017
    Alweer bijna in Spanje ! En het was nog maar gisteren dat wij uit Vezelay vertrokken !!!!!
  2. Roy De Boo:
    15 juni 2017
    Ik geniet van je verhalen akela! :-)
  3. Marlies:
    15 juni 2017
    Alvast gefeliciteerd Willy, pietsje te vroeg, maar bijna zover. Fijne verjaardag met minimaal Roel
  4. Lucy:
    16 juni 2017
    Lieve zus, van harte. Je doet het geweldig!!
  5. Nix:
    Lieve Willy,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Dit bericht hoort natuurlijk bij morgen, maar als ik dit schrijf is het al morgen. Geniet van deze mooie dag!
    Nick
  6. Anneke B:
    16 juni 2017
    lieve willy, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wij toosten met een wijntje en genieten van jou reisverslag. xx
  7. Roy De Boo:
    16 juni 2017
    Geficiteerd leeuwin! Maak er een roaring day van!
  8. Femke:
    16 juni 2017
    Lijkt me geen straf zeg om daar je verjaardag te vieren... Heb nog gekeken voor tickets maar dat was helaas echt te duur en/of te tijdrovend, dus je zult het zonder mij moeten stellen. Ik drink er vanavond wel eentje op je ;-) xx
  9. Hendri:
    17 juni 2017
    Prachtig foto's weer. liefs.