Dag 31 naar Mussidan en 32 naar Monfaucon

28 mei 2017 - Sainte-Foy-la-Grande, Frankrijk

Madamme Claudette is een weduwe die 2 km buiten de route woont, alles zelf laat groeien en maakt, schommelend, vriendelijk doch streng, zoals bleek toen Roel z'n koekje voor onderweg bij het ontbijt wou opeten, hij werd terecht gewezen. Ze biedt pelgrims onderdak en daar hebben we eergisteren geslapen. Daarna in Mussidan, een dorp met zo'n naam moet wel mooi zijn, in de Gîte Municipal, met Roy samen, elk onze eigen slaapkamer met 2 stapelbedden en een ontvangst van de tandeloze dronken Carole. Het is zo vreemd, er gebeurt zoveel tijdens het lopen en daarna, dat dit blog me moet helpen herinneren wat ook alweer. Het was bloedheet de afgelopen dagen, dus vroeg weg en ongeveer de helft over de D-wegen gelopen, zo snel mogelijk van A naar B maar toch halverwege  weer over de kleine paadjes het bos in, dat is waar we het voor doen. Samen met ons welpje Roy, vrijwillig volgend en toch af en toe een beetje opstandig (pelgrimsinzichten), we hebben 2 dagen leuk met m gelopen. We kwamen om 13 uur aan in Mussidan en de gîte ging pas 16 uur open, Le Pub bleek de leukste kroeg van Frankrijk, prima muziek, veel jazz, soul, blues en bier. Heerlijk land, de wijn tanken bij de drogist met een soort benzineslang voor € 1,40 per liter. Vanmiddag afscheid van Roy genomen op een kruising van de autoweg met het paadje dat Roel en ik naar de camping namen. Tussen deze wegen stond een oude man dit hoofdschuddend voor zijn huis gade te slaan, hij kwam naar ons toe en maakte duidelijk dat Roy de verkeerde kant opging, de minder mooie kant, wij de goeie, al moesten we er wel veel voor klimmen, uuuhhhhh? Lieve man, hij leek op mijn vader met zijn enthousiasme en passie. Nu vind ik mezelf terug in een hutje dat drijft op het meer, moet er met een bootje naartoe en er is zelfs geen wc (emmertje houtsnippers mee), laat staan internet. Een stukje verder wel een zwembad trouwens. Morgen dus maar plotten en verder lopen.... Heel mooi hier in de Dordogne, het koolzaad is weg en de druivenranken rukken op. We steken m morgen over en slapen dan in een hotelletje aan deze rivier, een kalmaan-dag met slechts 10 km te gaan, volgens die lieve meneer wel met wat klimmetjes, we zien t.

Ik geniet van jullie reacties en heb nu zelfs een echte fan! Je vader heeft hier ook gelopen, Jan!

Dit blog is trouwens van gisteren, nu pas internet. Morgen vertel ik over vandaag.

1. Nix:
    28 mei 2017
    Ha die Willy & Compagnie! Wat zal het afzien zijn, daar in de hitte, en dan nog met bagage. Ik beweeg de laatste dagen alleen nog maar met mijn vingers achter mijn bureau (moet een stukkie schrijven) en mopper tegen mijn palm ernaast dat het raam niet open kan, want hij houdt niet van tocht. Het is goed om over gister te lezen. Reizen doe je liefst traag en zo lopen je trouwe lezers langzaam achter jullie aan. Veel plezier vandaag, dat lezen we morgen!
  2. Anneke B:
    28 mei 2017
    hoi Willy en Roel, Wat een mooie dagen maken/ beleven jullie, geweldig .Iedere dag een feest om je reisverhaal te lezen.
  3. Hendri:
    28 mei 2017
    Wat afwisselend allemaal: de mensen, de slaapplekken (klooster, onbewoond eiland, camping met zwembad) het weer. Wat ik zo lees blijft het boeiend en de moeite waard. Ik hef een glaasje op jullie en ben nu alweer benieuwd naar het volgend deel van je reisverslag. Liefs.
  4. Lucy:
    28 mei 2017
    Hoi Wil, ik heb twee keer een vakantie in de Dordonge doorgebracht en het is er inderdaad heel mooi. Je hebt dan wel mazzel (?) met het weer, want het is er niet voor niets zo groen: als het eenmaal regent duurt dat drie weken. Alhoewel de temperatuur nu natuurlijk afzien is. Wat een leuke placemats hebben ze daar op de eerste foto, dat is nu nog eens hergebruik.
  5. Roy De Boo:
    29 mei 2017
    Ximijnonderstel op de foto.
    Jammer dat ik niet in St Ferme heb geboekt. Daarentegen hoef ik morgen maar 17 km. Zie je morgen in La Réole en nog bedankt voor de leuke verrassing! Wordt vervolgd.