Viñales

17 januari 2020 - Vinales, Cuba

Ik ben goed in dwalen, zonder bestemming urenlang ronddolen, gaan waar het in me opkomt, om me heen kijken en indrukken opdoen. Cuba is hier heel geschikt voor, de bevolking lijkt zich ook zo voort te bewegen. Dwalen, drijven en zweven zijn geliefde hobby’s van me, te land, ter zee, en in de lucht, vooral helemaal niets doen, totaal ontspannen, de controle overgeven, en om me heen kijken, heerlijk. Het ontbreken van een oriëntatiegevoel helpt me hierbij. Als ik uitgedwaald ben in de stad, zoek ik een taxi of raadpleeg GPS om weer terug te komen waar ik wil zijn. Ik heb een off-line kaart app (Maps.me) op mijn mobiel, en het is niet te geloven, maar zelfs in de bush kan hij me nog laten zien waar ik ongeveer ben. Het drijven beoefen ik in zwembad of zee, ook dat komt hier ruimschoots aan bod. Ik voel me hier veilig en Cuba is geweldig! Twee andere hobby’s kom ik pas op reis aan toe: lezen en schrijven, heerlijk, en zo leuk om jullie reacties te lezen!

Vandaag tijdens het dwalen door de Valle de Viñales een praatje gemaakt met een oud mannetje dat zijn kippen stond te voeren, uitgenodigd door de baas van de tabaksvelden om op de velden te komen kijken waar de arbeiders nu druk bezig zijn  met het plukken van de tabak voor de sigaren. Af en toe kom ik bewoners te paard tegen die vriendelijk en vrolijk een praatje willen maken, zelfs dit lukt al! Een rond bergje (Mojone) beklommen om door de grot te lopen en er aan de andere kant uit te komen, spannend!. En dan aan het eind van de dag weer even drijven in het zwembad bij hotel Los Jazmines.

Nu 3 nachten in Viñales geweest, op het mooiste plekje, 3 km buiten de stad. Vanaf mijn balkonnetje in de schommelstoel heb ik vrij zicht op de vallei, dit super huisje bestaat uit 2 huisjes die dat balkon delen, naast mij Michael en Janne uit Duitsland, waar ik het heel leuk mee heb, veel gelachen en veel mojito’s gedronken.

Gisteravond gezellig gegeten met Jeltje en Nienke uit Friesland, die ik had ontmoet in de collectivo (=gedeelde taxi, bleek zo’n oude te zijn) op weg naar Viñales. Nienke houdt veel van reizen, en weet haar moeder daarin mee te nemen, leuk! We hadden afgesproken op de laatste dag hier om samen te eten, en ze het mooie boek dat speelt in Cuba te kunnen meegeven, hoop dat ze er net zo van genieten als ik.

Mijn Duitse buren zijn net vertrokken naar de Bahama’s omdat ze met varkens willen zwemmen. Ik wacht nu onder de palmen op een terras met internet op de bus die me naar Havana brengt voor 2 nachtjes op doorreis naar de andere kant.

1. TET PAARDEKOOPER:
    17 januari 2020
    Oh heerlijk Wil...even met je mee te mogen genieten....wat een prachtplaatjes!!
  2. Margriet:
    heerlijk

Willy dat je zo geniet,ik ben net als jij dat dwalen door een onbekende stad is heerlijk ook verdwalen soms.....maar als je daar dat veilig kunt doen is het ok!geniet maar lekker verder wij zijn hier al blij met een zoals gister waterig zonnetje een stukje blauw wehhh ik wil ook weg!dag lieverd kijk wel uit hoor ga af op je intuitie die helpt je daarbij,kijk goed en voel aan
  3. Lucy Elsinga:
    17 januari 2020
    Ziet er heel relaxed uit, Wil. Heb je nou op die foto in de grot een klein mannetje in je armen?
  4. Willy:
    18 januari 2020
    Hihihi.... dat weet je toch, ga nooit op reis zonder klein mannetje 😜
  5. Pats:
    17 januari 2020
    Ik geniet zo met je mee Willy!
  6. Hendri:
    17 januari 2020
    Het ziet er weer mooi uit. Heerlijk dat je dat kan, zo alles loslaten en maar zien waar je eindigt. Weer een goede reis verder.
  7. Ellen Frederiks:
    17 januari 2020
    Hoi Willy, fijn dat je het zo naar je zin hebt!! En hiernaast gezellige mensen ontmoet! Mooie foto's ook! Paradijs op aarde zeker, ziet er relaxed uit!
    En Mojito's, klinkt goed!!

Groetjes Ellen
  8. Cisca:
    18 januari 2020
    Zwemmen met varkens in de Bahama's. Wunderbar!
    Toch iets te veel mojito's gedronken
  9. Anneke Admiraal:
    18 januari 2020
    Willy mooie verhalen, mooie foto’s.
    Genieten voor jou en ook een beetje voor mij.
  10. Ruud:
    18 januari 2020
    Heerlijk om te lezen Willy het is net of ik weer terug ben in Viñales, een van de mooiste streken van Cuba.
    Ook al is het al weer bijna 13 jaar terug.

Saludos, Ruud
  11. Willy:
    20 januari 2020
    Ik neem nog een Mojito op jullie. En straks een heel fijne reis💋
  12. Roy De Boo:
    Kom je nog wel terug? 😉
  13. Riny:
    19 januari 2020
    Wat zie je er stralend uit Willy. Kan niet anders dan dat je enorm geniet van alles. En ik geniet mee van je heerlijke verhalen en prachtige foto’s.
  14. Rene en silvia:
    19 januari 2020
    Klinkt goed, hier in Uganda ook zo relaxed aan het zwerven met Rene. Een paradijsje. Liefs Silvia en Rene natuurlijk.
  15. Willy:
    Hey Uganda👋🏽 Leuk, Veel plezier daar! 😘
  16. Nix:
    20 januari 2020
    Heerlijk Willy, het klinkt aantrekkelijk onbezorgd. ook geen last van klimaatproblemen: gewoon 1 op 3 in zo'n fantastische oude bak. Wel wat anders dan dat geneuzel over stroomauto's. Doe mij ook maar een partje Cuba!
  17. Willy:
    21 januari 2020
    Oh, daardoor is de benzine natuurlijk op😜 Maar die auto’s gaan wel lang mee!