Trinidad

26 januari 2020 - Trinidad, Cuba

Mooie busreis door de bergen, langs valleien vol palmen, veel suikerriet (voor de rum) en kleine dorpjes. Trinidad is een schattig klein dorpje, straatjes geplaveid met een soort Cubaanse kinderhoofdjes, zeg in dit geval gerust hoofden, want ze zijn groot en ongelijkvormig, waardoor het meer een soort oude Romeinse wegen worden (Roel weet wat dit voor je voeten betekent). Verder hebben de huizen leuke kleurtjes, rijden er paardenwagentjes, en spat er van alle kanten muziek. En door dit alles is het een Cubaans Volendam geworden. Met grote regelmaat rijden er tourbussen het dorp binnen die tsunami’s van toeristen over het dorpje uitspugen, het is echt teveel hier. De Amsterdamse wallen zijn er niets bij. Zodra zo’n bus binnenkomt worden de toeristen bij een van de vele kroegen neergezet en begint de band te spelen, zo heeft elk straatje verschillende bussen en bands tegelijk te verwerken. Als je door zo’n straatje loopt is het dus een teringherrie (ook op z’n Amsterdams). Het overkokende toerisme heeft zijn gevolgen hier, zowel negatief als positief. Ik heb nog nergens in Cuba zoveel mensen zien bedelen, ook kinderen, dat komt doordat de toeristen geven. Dat is nergens goed voor, elke Cubaan krijgt een basisinkomen en bonnen voor voedsel. Verder bijna Aziatische taferelen om mensen een restaurant, casa of taxi in te lokken. Voordeel is dat de rest van de ongetwijfeld ook schattige dorpjes met rust worden gelaten, en voor mij: er zijn maar liefst 2 restaurantjes waar ik heerlijk vegetarisch heb kunnen eten, met meer mogelijkheden dan welk restaurant in Den Helder ook.

Wat niet aangetast lijkt is de sfeer, die is prima en gezellig. En de Cubanen blijven altijd vriendelijk, als overal. Als de dagjesmensen weg zijn is het beter te behappen, en verandert het dorp in een Cubaans muziekfestival. Heb de eerste avond een superleuk feestje gehad met een paar Italianen en Cubanen in de Casa de la Trova, mijn eerste Salsa hier gedanst (jawel Mieke, al snel dus). Ook nog ten huwelijk gevraagd door een soort Cubaanse cowboy, die erg teleurgesteld was toen ik vertelde dat ik getrouwd was (dat leugentje was mijn enige redding), want hij was libre.

De volgende dag had ik geen zin in de drukte, heb een taxi genomen naar Playa Ancón, heerlijk strand aan de Caribische zee, 12 km van Trinidad, en dat bleek een heel goed idee. Toen ik einde van de dag terugkwam, leek er een pauze te vallen in de busaanvoer, en heb ik nog redelijk rustig het écht schattige stadje kunnen bekijken, blijf natuurlijk zelf ook een toerist.

De volgende avond heerlijk kunnen eten, uiteraard weer toegezongen aan tafel, en dacht daarna vroeg naar bed te gaan. Heb een geweldige casa middenin het dorpje, maar de muziekcocktail stopt niet voor middernacht, en mijn bus gaat om half 8 naar Santa Clara. Nog één mojito op het plein en dan naar bed. Nou, echt niet, op weg van het plein naar mijn casa bleek bij mij op de hoek de dansschool te zitten, en werd ik uitgenodigd voor een salsales, dat kon ik natuurlijk niet laten lopen. Heerlijk, al die muziek!

1. Til:
    26 januari 2020
    Heerlijk al die verhalen, beetje meegenieten😉
  2. TET PAARDEKOOPER:
    26 januari 2020
    Je zonnige plaatjes haalt hier de kou uit de lucht...
  3. Riena:
    26 januari 2020
    Ja Willy dit is inderdaad een prachtig dorp, en denk de beste plaats om te dansen en te genieten van de muziek! Leuk om weer van je te horen!
  4. Ellen Frederiks:
    Jaloers!!!!❤
  5. Willy:
    26 januari 2020
    Oh..... maar jij mag Jorge lenen hoor, wel eerlijk delen met Nick!
  6. Riny:
    26 januari 2020
    Alleen maar WOW! Wat geniet ik van je verhalen.....
  7. Roel:
    26 januari 2020
    heb voorlopig even genoeg van kinderkoppen 😂 het is allemaal zoals eerder gereageerd niets veranderd, de grote aantallen misschien maar grappig dat cuba erg cuba blijft! leuk om te lezen, thnx 😊
  8. Willy:
    26 januari 2020
    Wat ws wel veranderd is, is het internet. Zit nu alweer op het net in het park Vidal in Santa Clara. Zitten niet heel veel jongeren hier, is te duur voor ze. Daarom wel een goed idee dat ze de kaartjes verkopen, uur in de rij maar wel gratis internet voor ze😂 Veel casas hebben internet, moet je wel eerst de lange codes van de router invoeren, en dan nog eens de 2 van de kaartjes. Als je eenmaal ingelogd bent, ben je de rest van het uur kwijt als je stopt. Ook weer leuke inkomsten voor Cuba. Maar het is zo’n heerlijk land, ik wil hier blijven! 😘
  9. Roy De Boo:
    26 januari 2020
    Heb je nou verklapt dat we getrouwd zijn? 😉. Cuba lijkt me een paradijs voor hikers. Dit land staat, zeker na jouw verhalen, bovenaan mijn bucket list. Ik geniet van je verhalen en je grammaticale kwaliteiten!
  10. Willy:
    27 januari 2020
    Weet Mia het al? ❤️ 😜 Het is een fantastisch land maar weinig uitgezette paden om te lopen. De bevolking wandelt bij voorkeur niet🤣
  11. Hendri:
    26 januari 2020
    Heerlijk om je reisverhalen te lezen.
  12. Nix:
    27 januari 2020
    Okay, Trinidad moet je dus met de laatste bus aandoen, wanneer de toeristen de stad weer verlaten. Volendam, de Wallen - dat is wel even een schrikbeeld. Maar zo te lezen heb je je er prima weten te vermaken.
  13. Nick B:
    27 januari 2020
    Het is genieten om je verhalen te lezen Willy! Stiekem best wel jaloers! Geniet nog even je mooie trip!
  14. Willy:
    27 januari 2020
    Wil je mijn groeidocument even bijwerken? Ben zeker 5 kilo gegroeid🤔 Aan het werk dus maar😜