O o Dodo, bobo, popo, bono

11 augustus 2018 - Flat Island, Mauritius

Er is iets met O hier. De Dodo is bekend, maar helemaal niet zeker dat hij er zo vreemd uitzag, heb de programma’s van Boudewijn Buch (26 jaar geleden) nog maar eens bekeken. Die buitenproportionele Dodobuik zou ook kunnen zijn ingegeven door de honger en de jachtlust van de scheepsbemanning, zoiets als “zóóó groot was die vis”. De Bobo is een klein vogeltje met een rood kopje en zwart kuifje, hij heet officieel Bulbul, en kende hem nog niet. Hij fluit gezellig bij mijn hutje. Een popo is een papaya, die eet ik heeeel veel, net als kokosnoten en ananas. Bono is de naam van de lieve hond die bij het huis hoort. Waarschijnlijk komen al die O’s uit Zuid-Afrika, de achtergrond van Stephanie, en van hun gast Dudley, waar ik dagelijks tijd mee doorbreng al kletsend op de strandstoel of zwemmend in het turqouise water. Hij woont in Kaapstad en heeft daar een Pilatesschool. Hij brengt hier meestal zijn vakantie door, houdt van filosoferen en we delen dan ook vele wijsheden over het leven, daarnaast is hij bezig met zijn Sanskrietstudie, leuk gezelschap. Eergisteren met een klein bootje “la Mouette”, met 4 Fransen, de oude visser Martial en een bemanningslid, naar een plat eilandje (île Plate) gevaren. Geweldige dag gehad, zo hoop ik dat het paradijs er ongeveer uit zal zien als het bestaat. Gezellige mensen, Martial had een soort eetkamer in de jungle gemaakt, en serveerde daar een lunch, versierd met verschillende alcoholische dranken. De zee is aardig ruig zover uit de kust, Mauritius ligt al 1800 km uit de kust, dit nog ietsje verder. Op de heenweg zagen we 3 knoerten van walvissen, die zich ook als zodanig gedroegen, met spuitende fonteintjes en al, we konden ze tot zo’n 20 meter naderen, fantastische ervaring! Niet alle eilandjes hebben zo’n toepasselijke naam, zo heb je île aux Serpentes, waar geen slangen leven en dat rond is, en île Ronde, dat niet rond is maar wel slangen leven. Hier schijnt ooit een administratieve fout gemaakt te zijn, dezelfde ambtenaar die de Dodo registreerde?

Vandaag hebben we een Anti-cycloon, als simpele Nederlander nooit van gehoord, zou dat een protestwolk tegen vervelende cyclonen zijn? Blijkt gewoon een synoniem voor hogedrukgebied. Meer wolken en een harde wind, maar de temperatuur blijft aangenaam. Het is winter hier, vrijwel constant 25 graden, ‘s nachts 22, en het zeewater ong 23 (je koelt dus lekker af).

1. Hendri:
    12 augustus 2018
    Weer een bijzondere vakantie. Leuk om er op deze manier wat van mee te maken.
  2. Ruud:
    12 augustus 2018
    Hoi Willy, wat fijn om te lezen dat je ook heerlijk kan het genieten op het eiland. Dat doe je goed. XXX