Las Terrazas

11 januari 2020 - Las Terrazas, Cuba

Havana is heerlijk, maar druk, en het is dan ook fijn om weer de natuur in te trekken. De Viazulbus naar Las Terrazas heb ik al in Nederland via internet geboekt, en dat blijkt in de praktijk ook nog te werken! Er is een beperkt aantal plekken voor toeristen, en terecht! Kwam te zitten naast een Australiër die docent muziek is in zijn land, en naar Cuba komt voor de muziek, om met de muzikanten mee te drummen. Leuk om mee te praten, verdrietig over de branden in zijn land, hij benadrukt ook weer dat dit alles te maken heeft met de klimaatverandering. Moest de bus laten stoppen bij een boerderij aan de weg, zelfs dat lukte.

Al om 10.30 bij de boerderie, werd ik hartelijk ontvangen door Yolanda met zelfgemaakt mangosap uit eigen tuin, ze leven helemaal hiervan. In die tuin mijn eigen kleine huisje, om me heen honden, kippen, pauwen, geiten, bijen, en een baby krokodil. Yolanda en haar man laten me de bijen zien, speciale Cubaanse die niet prikken omdat ze geen angel hebben, en halen wat honing uit de korf om me te laten proeven, smaakte naar bloemen, heerlijk! Heel lieve mensen, zoals overal hier, relaxed en hulpvaardig. Ik nam de local bus naar Las Terrazas voor 10 Pesos (Cubaans nationaal geld, voor het gemak 2 soorten geld hier, vertel dat later), dat neerkomt op ong. 3 cent. Ik schaam me er bijna voor om hier gebruik van te maken (pesosschaamte) maar dat kan nu eenmaal niet anders met deze bus, daarvoor moet je wel lokaal samengeperst in een overvolle bus hangen. Ook hier weer heel sociaal, er kan altijd iemand bij.

Las Terrazas is een ecologische leefgemeenschap, gesticht in de jaren 60, door hippies die een stuk natuurgebied kochten om dat te behouden en hun eigen huisjes daar verspreid te bouwen. Het bestaat nog steeds, al is het nu niet meer meer door hippies bewoond. Het blijft een prachtig gebied. Mijn voornaamste reden om hier te komen was dat hier één van de twee vegetarische restaurants in Cuba zit, en daar heb ik dan ook heerlijk gegeten. Daarna ben ik door de bush gewandeld naar “baños el Juan”, een mooi plekje waar ik niet gezwommen heb, 4 km naar beneden en terug jawel, weer 4 km omhoog. Voelde heerlijk om weer eens te lopen zweten, een caminogevoel, dit keer tussen koningspalmen en bamboe. De enige auto die ik tegenkwam bood me een lift aan, heel sportief heb ik die afgeslagen. Nu naar Soroa met een taxi, daar gaat geen bus heen.