Dag 69 naar Villafranca de Bierzo en 70 naar Las Herrerías

15 juli 2017 - Las Herrerías, Spanje

Het wordt steeds drukker op onze tocht die we in alle stilte begonnen zijn. Dat heeft te maken met de 200 km grens, fietsers die kunnen bewijzen dat ze de laatste 200 km gereden hebben, verdienen hun "Compostela", een soort diploma. Voor lopers ligt de grens op 100 km. Nu hebben wij dat ruimschoots overschreden maar krijgen pas een Compostela als we de laatste 100 km elke dag 2 stempels hebben verzameld.  Meer hoef je daar dus eigenlijk niet voor te lopen. Die stempels haal je bij kerken, gemeentehuizen of de herberg waar je slaapt. Wij zijn niet zulke stempelvergaarders, zo kon het gebeuren dat we vanuit Nederland al in Noord-Frankrijk liepen en zelfs nog niet op het idee waren gekomen.

Veel jonge mensen sluiten zich nu aan, het blijkt dat je de Compostela op je CV kunt zetten als diploma, en dat dat het erg goed doet. Jongeren zijn stomverbaasd als ze horen hoeveel wij hebben gelopen en reageren dan regelmatig met: "O zijn er nog meer camino's dan?" Ik vind het wel positief dát er zoveel lopen, een goede ontwikkeling en leuke gesprekken. Thuis mijn CV maar even bijwerken dus.

We hebben geen Nederlanders meer ontmoet in Spanje, in Frankrijk wel veel, behalve dan de 2 fietsers die we toevallig bij hef oversteken troffen. Wel heel veel Italianen (ook op de fiets), veel Amerikanen (die niet van Trump houden), flink wat Duitsers, Fransen, Australiërs, Canadezen, Argentijnen, Brazilianen, een enkele Belg. De Japanners en Koreanen lijken inmiddels afgehaakt, alleen het eerste stuk gezien. Verder ontmoet: Polen, Hongaren, een Mexicaanse, Roemenen, Litouwers, Letlanders, een Mondoviaanse, één Rus, Zweden, Denen, Noren, en ik vergeet er vast nog wat.

Afgelopen 2 dagen redelijk plat, heet en saai gelopen, en toch zit je dan zomaar opeens weer in een mooi bergdorpje. Gisteren rot gelopen met verschillende pijntjes, vandaag ging stukken beter dankzij 2 nieuwe kniebanden en mooie bergen.

Morgen de moeilijkste kluif van de Camino Francès (van horen zeggen), de klim naar O Cebreiro, niet de hoogste maar wel de steilste. Zit er nu met een Tinto de verano tegenaan te kijken.

1. Pats:
    15 juli 2017
    Net zo'n lekkere Tinto als in Pamplona de eerste avond .... ? Jullie gaan gestaag door, het gaat lukken morgen, heb je die kluif ook maar weer gehad .... succes morgen schatten! dikke knuffel xx
  2. Anneke Admiraal:
    15 juli 2017
    Wat gaan jullie snel. Vorig jaar waren we ook in Villafranca we hebben daar in een parador gezeten. Wij denken dat dat op de foto staat hoop niet dat jullie daar eten dat was te erg het eten en zelfs het ontbijt was niet te hachelen. Het plaatsje was wel erg leuk met alle lopers en fietsers die daar aankwamen.
    Hoop dat het morgen goed gaat met de benen. Het einde komt in zicht......
  3. Margriet:
    16 juli 2017
    Nooit gedacht dat je met bedevaartstochten je CV kon pimpen. Dat is dus lopen voor je loopbaan. Lijkt mij in jullie geval overbodig. Steek bij het eindpunt maar liever een kaarsje op voor een goede, gezonde en prettige oude dag.
    Neem nog een lekker wijntje en droom van de eindstreep. Succes kanjers.