Dag 27, 28, 29 en 30 via Thiviers, Sorges, en Perigieux naar Saint-Astier

25 mei 2017 - Saint-Astier, Frankrijk

Zomaar 4 dagen verder, en werkelijk geen tijd gehad voor mijn blog. Nu neem ik het dus gewoon, al is de slaapplek voor overmorgen nog niet geregeld, loslaten! Afgelopen 4 dagen tussen de 20 en 25 km per dag gelopen en het wordt steeds heter. Vandaag zo'n 30 graden en het was bloody hot om te lopen. Dit bepaalt nog het meest de te lopen afstand, alhoewel we dan wel vastzitten aan de mogelijkheden om te slapen. Vaak doen we dat op speciale pelgrimsplaatsen, en die zijn echt niet verkeerd. Zo hadden we een hut op een camping met zwembad, heerlijk door de zon verwarmd drijven, prachtig plekje waar we dan wel eerst een diep dal voor moesten afdalen. Er zijn in Frankrijk verschillende pelgrimsverenigingen actief, één daarvan levert slaapplaatsen met hospitaliers, meestal een wat ouder echtpaar dat zelf pelgrim was, ze zorgen perfect voor ons, wachten ons op, koken een maaltijd (altijd 3-5 gangen en ook nog vegetarisch voor mij), vaak staat er een wasmachine en er is ontbijt. Meestal voor € 20 all-in, en het huis zit altijd naast de kathedraal of kerk, leuk zo'n uitzicht vanuit de slaapkamer. De Fransen zijn erg lief voor pelgrims. We ontmoeten veelal dezelfde pelgrims die "on marche" zijn, zoals de Franse Patricia en Jocelyn, en vandaag was daar de Nederlandse Roy, die via ons slaapplekje had gevraagd of ie een dagje met ons mee kon lopen, hij wilde wel weer eens Nederlands praten, was gezellig met hem.  Onze hospita Cassandra was een superleuke meid, hebben heerlijk gegeten in een Afrikaans restaurantje in Perigieux waardoor het veel te laat werd voor een pelgrim (23 uur!) en het vandaag zwaar lopen was met de hitte. Morgen vroeg vertrekken dus maar. Het was erg grappig dat ik in een dal met een dicht bos en veel beekjes, ver van de bewoonde wereld, plotseling een olifant hoorde. Toen ik dat tegen Roel zei wist ie zeker dat ik een zonnesteek had, tot we in het volgende dorpje hoorden dat er in dat bos een sanctuary zat voor ex-circusolifanten, het was dus echt zo!

Tineke, bedankt voor je advies, kreeg het ook van een "profpelgrim" en het werkt, heb al heel wat boertjes en bevolking vreemd zien kijken als ze plotseling 2 benen in de lucht zijn hangen.

Gisteren haalde Jess z'n veterstrikdiploma en vandaag is mijn jongste meisje verhuisd naar Haarlem, denk aan ze❤️

En Riena en Patricia komen 20 juni naar Frankrijk, leuk, heb er zin in!!

1. Inge Simao:
    25 mei 2017
    Tijdens de eerste zomerse dagen in NL dacht ik aan jullie lange afstand wandelaars, die kilometers in de brandende zon lopen. Ik heb daar ontzag voor. Op zulke dagen ben ik blij met een straatje in de schaduw.
    Geniet van de reisverslagen en mooie foto's. Vraagje Wil: Beschermt je leuke hoedje je genoeg tegen de zon in je nek en dus tegen zonnesteek? Succes met de volgende etappes.
  2. Riena:
    25 mei 2017
    Heb er ook veel zin in Willy, geniet van jullie verhalen! Xxx
  3. Anneke Bouma:
    25 mei 2017
    Fijn weer wat te horen van jouw ervaringen. Warm weer heeft nadelen als je wandelt maar de dag eindigen in een zwembad lijkt me heerlijk.
    Klinkt als geheel andere wereld met pelgrim gastheren en-vrouwen.
    Geniet lekker!
  4. Marleen Wijgman:
    25 mei 2017
    Hey Willeke! Vroeg me al af hoe het met je ging. Lijkt me zwaar en super gaaf tegelijkertijd! Het mooiste lijkt mij de onverwachtse ontmoetingen, de hele dag buiten zijn en de meest fantastisch plekjes zien.
    Ik hoop het je ooit na te gaan doen.
    Maar .... even wat anders .... waarom hoef jij niet te werken .... ha, ha, haaa
    Hoe is de uitdrukking ook alweer? Je hebt werkpaarden en je hebt sierpaarden. Nou .... wat jij doet is zwaarder dan werken!! ha, ha, haaa Maar, jij bent duidelijk een sierpaard!!! Sterkte, succes, enz., enz.
  5. Marleen Wijgman:
    25 mei 2017
    Lees nu pas de tekst bij het Franse verkeersbord... hilarisch!! Leuk lesmateriaal voor mijn Franse les .... Mille fois merci.
  6. Til:
    26 mei 2017
    Leuk om alle verhalen te lezen, het is net of je er dan een beetje bij bent maar zonder blaren. Geniet er van!!
  7. Jan zijp:
    26 mei 2017
    7 uur heerlijk wakker een goed voornemen gerealiseerd; jou verhalen lezen. Geniet van jouw genieten. Spiritueel inspirerend, gek genoeg. Ben nu fan.
  8. Hendri:
    26 mei 2017
    Met die warmte is een nat hoedje en iets nats in je nek misschien een idee.
    Fijn om al jullie belevenissen te lezen. Goede tocht en liefs.
  9. TET PAARDEKOOPER:
    27 mei 2017
    Wat is het genieten van jullie verhalen en wat gaan jullie snel! Zo jammer voor ons....hahaha...anders waren we zeker gekomen!! Dikke knuffel
  10. Margriet:
    27 mei 2017
    Ik geniet momenteel van het zomerse weer maar hoor hier geen olifanten, jammer. Misschien vanavond, na een wijntje en te veel zon???
    Je snapt het al, ik ben een beetje jaloers op jullie. Liefs, Margriet