In de rij

9 januari 2020 - Havana, Cuba

Alles heel goed. Helemaal happy in Havana. Eergisteren na vlucht van 10 1/2 uur om half 7 ‘s avonds in prima Casa, nogal verreisd en 6 uur terug in de tijd. Om 4 uur ‘s nachts, (22 uur NL tijd), naar bed en geslapen tot 7 uur Havana time, en dat is de enige ware nog voorlopig. Na superontbijt op het dak vandaag dwalen door de stad, met als enige missie: geld en internet scoren. Om met het 2e te beginnen:

Etecsa verkoopt hier de internet-kraskaarten en vlakbij mijn casa hebben ze een soort kiosk. Er staan niet al teveel mensen in de rij, lijkt dus een gelukkie. Als je aankomt roep je “ultimo?” en de laatste meldt zich, daarna ben jij dus de laatste en kan je rustig op de stoeprand gaan zitten tot de volgende de ultimo is. Raampje van de kiosk stond open, geen actie zichtbaar. Na verloop van tijd even gluren: mevrouw hing al die tijd aan de telefoon, ws haar moeder, lief hoor. Na 45 minuten leek ik aan de beurt, señora laat weten dat de kaartjes op zijn.  Ik heb geen oordeel hoor, dat wordt door de regering niet op prijs gesteld, maar waarom zou ik ook, in dit mooie land, alleen observeren en signaleren.

Etecsa 2 kwam ik al dwalend tegen in een van de bekendste straten van Havana, Calle Obispo, een groot kantoor herkenbaar aan de rij mensen voor de deur, rij leek mee te vallen dus hup, erin. Deze ging echter tergend langzaam vooruit, gelaten- en gezelligheid alom, het is niet anders. Door het raam zie ik een grote lege zaal met 12 balies, waarvan er 3 bemensd zijn. Het personeel heeft ws net een cursus Zen/mindfullnes/langzaam bewegen gehad, en iedereen is met lof geslaagd. De 9 die geen balie bemannen bewegen zich doelloos in slow-motion door de ruimte. Verder 2 bewakers, een bij de in- en een bij de uitgang. Deze hebben bovenop de genoemde cursus een master “waakhond” gedaan, en blaffen je grommend terug als je een verkeerde beweging maakt. De rij buiten wordt met 3 personen tegelijk de verder lege zaal ingelaten door deze mannen, en op 3 achter elkaar staande bankjes gestationeerd, vanaf dat moment mag je niet meer opstaan. Nu ik eindelijk binnen ben (na 1 1/2 uur) en beter kan observeren, wordt me duidelijk waarom de ingaande rij zo traag oplost: regelmatig gaat de uitgang op een kier open omdat er een goede vriend of familielid met luid smakkende zoenen de bewaker begroet. Die mogen dus vóór, ook alweer zo lief. Nu ben ik aan de beurt! 20 kaartjes dan maar meteen (1 kaartje voor 1 uur internet = 1 CUC (dollar). Helaas, u mag er maar 3 mevrouw, maar u kunt altijd nog een keer in de rij gaan staan hoor! Ze moet enige teleurstelling in mijn blik ontwaard hebben, want ze zei: “nou vooruit, u krijgt er 6!”.  Nadat ze van alle 6 de 20-cijferige code had ingevoerd, verliet ik na ruim 2 uur dolgelukkig het pand.

Het verhaal van de bank volgt later. Maar vergis je niet, vermaak me prima, Havana is amazing, swingt, is vrolijk, de zon schijnt en iedereen verstaat mijn Spaans!

Morgen vroeg de bus naar Las Terrazas!

1. Pats:
    9 januari 2020
    wat mooi ... geduld op de proef gesteld en helemaal senang zijn ( dat is dan mijn Indonesische achter grond ;-) ) en genieten van dat wat er is!
  2. Riny:
    9 januari 2020
    Hi Willy, hilarisch je verhaal. Zie het helemaal voor me. Wat een cultuur! Zo helemaal weer in de tijd terug. Geniet er maar volop van, naast het observeren. Wat dat maakt het nog leuker, denk ik. 🙋‍♀️
  3. Til:
    Gaaf Willy
    Geniet er lekker van en oefen in geduld hebben.
    Groet
    Til
  4. Inge:
    10 januari 2020
    Je beschrijving voelt een beetje als de aankomst in Denpasar. Lange rijen voor paspoortcontrole en immigratiedienst. Allerlei soorten uniform kleding voor verschillende taken. Bewaking, toezicht, beambten, douane.
    Toch lijkt het efficienter te gaan dan 3 jaar geleden.
  5. TET PAARDEKOOPER:
    10 januari 2020
    Hahaha...zie het helemaal voor me...in ieder geval genoeg tijd om alles op je gemak in je op te nemen.
  6. Femke:
    10 januari 2020
    Wel coulant dat je uiteindelijk toch nog 6 kaarten hebt gekregen. Leuk om te lezen je kunt ook altijd nog columns gaan schrijven. Klinkt fantastisch allemaal, geniet lekker van het bijzondere eiland en het beperkte internet! Liefs
  7. Cisca:
    10 januari 2020
    Je geduld wordt wel even op de proef gesteld vooral als net uit Nederland komt waar alles supersnel gaat.Wel relaxed zo'n 'slow motion" leefstijl.Went snel volgens mij!
  8. Hendri:
    10 januari 2020
    Voor jou dus een gratis cursus zen. Ben blij dat je lekker geniet.
  9. Ruud:
    10 januari 2020
    Dank voor je geduld want zo kunnen wij genieten van je verhaal. Je omschrijft het weer mooi, Willy. Ik kan mij er de couleur lokale goed bij voorstellen. Bueno.
  10. Roy De Boo:
    10 januari 2020
    Had je niet toevallig offline patience op je telefoon😉
  11. Riena:
    10 januari 2020
    Mooi Willy, het is toch gelukt om je verhalen te verzenden want dat was ook nog even afwachten. Toch leuk Cuba, het blijft nog jaren in je hoofd zitten! En komt nu nog meer naar boven, leuk!
  12. Tineke Schrijver:
    Fijn om te lezen Willy.
    Zo reizen we allemaal mee.
  13. Nix:
    11 januari 2020
    Was net toe aan de mail waarin je naar Cuba bleek te gaan, blijk je er al te zitten. Ik voel mij een beetje gerustgesteld door je verslag en volg je verder met de Cubaanse slag. Veel plezier en zo, lijkt mij lekker daar!
  14. Willy:
    14 januari 2020
    Leuk, je reactie! En daarna gauw weer eens naar Amsterdam. Of kom gewoon hier langs 😘
  15. Bert en Jo:
    11 januari 2020
    Ach, wij lezen net je Terraza verslag en nu bleek er al een eerder wederom heerlijk geschreven reisverslag te zijn! Je hebt in ieder geval wat internetkaarten kunnen bemachtigen om ons op verhaaltjes voor het slapen gaan te trakteren! En ja, Bert roept hier al, de manier van 'werken'... tempo en hoeveelheid bewakers en aanverwante diensten... zo kun je wel meer mensen aan het werk houden. Een totaal andere werkcultuur...
  16. Willy:
    14 januari 2020
    Heerlijk land en zoooo relaxed, en lieve mensen. Al meer internet dan er was, nu in mijn eigen casa!
  17. Anneke B:
    13 januari 2020