Dag 68 naar Ponferrada en rustdag

13 juli 2017 - Ponferrada, Spanje

We zijn de berg afgedaald, de eerste van de drie resterende tot Santiago. Het was een erg lange, steile afdaling, en dat voel ik later in mijn knieën. De volgende, O' Cebreiro, staat bekend als de moeilijkste, die volgt over een paar dagen. Toch nog maar even een knieband erbij gekocht vandaag.

De voeten doen het heel goed, waarschijnlijk geef ik ze nu de juiste behandeling. Die bestaat uit: niet teveel kilometers per dag, gemiddeld 20, (maar afhankelijk van de zwaarte van die wandeling), regelmatig rusten, dan schoenen en sokken uit en laten luchten, zodra je iets voelt prikken ingrijpen (preventief blarenpleister of tape). Verder douche ik mijn onderdanen elke dag met koud water en smeer ik ze in met Gehwol Extra (echt superspul en ik krijg hier niet voor betaald). De beenspieren zijn gepokt en gemazeld, en hijsen me moeiteloos de bergen op, aardig afgeslankt, één en al spier. Maar ja, er kunnen altijd onverwachte dingen zijn, en weg is m'n systeem. Toch loop ik er al 1316 km op en zien ze er perfect uit.

Maar ach, waar heb ik t over? De Camino Francés, die wij nu lopen, werd al in het begin van de 11e eeuw gelopen (en is ws nog ouder), pelgrims konden toen nog geen blarenpleisters bij de Trekpleister kopen (alhoewel die naam dat wel suggereert), liepen op blote voeten of bonden er een stukje leer onder.

We lopen nu in een ritme van 5 dagen lopen, 1 dag rust, nog 10 dagen lopen en we zijn in Santiago. Daar twee rustdagen, en als we dan nog zin hebben door naar Finisterre, als toetje.

1. Gusta:
    13 juli 2017
    Wauw, wat een reis! Volg je nog steeds en bewonder jullie!
  2. Roy De Boo:
    13 juli 2017
    Als het een beetje meezit zien we elkaar nog in SdC. Ik hoop het van harte en datzelfde geldt voor Roel. Groeten van Patricia!
  3. Inge Simao:
    13 juli 2017
    Kijken Tour de France en zien die prachtige bergetappes in de Pyreneen. Vertellen ze er nog bij dat die of deze kerk aan de pelgrimsroute ligt en dan ben ik zo trots op je dat jij daar liep. Sterkte met de laatste loodjes....
  4. Hendri:
    14 juli 2017
    Goed hoor, petje af. Nog 2 weken hard werken maar ook genieten hoop ik. Liefs.